اثر استاد محمدرضا ایلدار ژاله – وب سایت گالری هیما

مثلا ساز آقای لطفی سونوریتهی خاصی دارد که ما نمیدانیم این سونوریته را با چه میزان فشار مضراب روی سیمها و یا با چه زاویهای از مضراب نسبت به سیم ایجاد میکند و یا اینکه پشت پرده را با چه فشاری و به چه شکلی میگیرد که آن صدای مطلوب را از تار در میآورد. چون در سازهای پوستی، خود پوست در واقع یک دوپینگ حساب میشود و وقتی پوست را روی ساز میاندازیم، چون قسمت ارتعاشی تار، پوست آن است دقت زیادی لازم ندارد. اصولاً این ساز با کمک ناخن های انگشت اشاره، نواخته میشود و از مضراب استفاده نمی کنند.

این ساز، از اجزای بسیاری تشکیل شده است و در گروه سازهای مضرابی قرار می گیرد، با اینکه با کمک ناخن دست نواخته می شود، و از مضراب استفاده نمی شود. سهتار از سازهای زهی و مضرابی موسیقی ایرانی است که با ناخن انگشت اشاره ی دست راست نواخته میشود. کوکِ سهتار در دستگاه ماهور به عنوان پایه شناخته میشود و در این کوک، سهتار دارای بیشترین وسعت صوتی خود است. این پکیج شامل 29 درس میباشد یعنی کل بخش ماهور کتاب استاد جلال ذوالفنون داخل این بسته میباشد. نوازنده سه تار با صرف هزینه برای کلاس و تمرینات مکرر این صدای زیبا را از ساز بیرون می آورد و در مورد سازش هم باید گفت که : استاد کاری چیره دست با تجربه و ذوق خویش ترکه های چوب توت را کنارهم میچیند و کاسه ساز را تشکیل میدهد ، دسته ساز را با الگویی استاندارد در بالا دسته و پایین دسته سوهان میزند .

او در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر به نیت ارج نهادن به یکی از شیوه های سه تار نوازی قدما، قطعاتی را از استاد یوسف فروتن در آوازهای دشتی و بیات ترک اجرا کرد. گروه “قوالی نجمالدین” در این کنسرت در حرکتی نوین، متنهای شعرهای آیینی شاعران معاصر ایرانی را با آوازهای هراتی در هم آمیخت تا به یک نوآوری تلفیقی در جهت تولید موسیقی معنوی برسد؛ ضمن آنکه گسترش زبان و ادبیات آئینی پارسی معاصر نیز مورد توجه گروه قرار داشت.

در این برنامه کنسرتو برای ویولن و ارکسترزهی درلامینور اثر سباستین باخ که سولسیت ویولن آن را پدرام فریوسفی برعهده داشت به اجرا درآمد. در سال ۱۳۷۰ توسط رادیو تلویزیون تهران جهت تدریس در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی دعوت به همکاری شد و تا سال ۱۳۷۴ در آن مرکز تدریس نمود. هنرجویان جوان با 20 سال سن هم داشته ام که نتوانسته اند بعد از ماه ها آهنگی را بنوازند. هنرجویان عزیز می توانند در این آموزشگاه کاملا بصورت آکادمیک و علمی موسیقی را فرا گیرند. این آموزشگاه سالانه یک رسیتال پیانو و چندین اجرا براى هنرجویان در سالن هاى معتبر برگزار می کند.

کنسرت گروه قوالی نجمالدین متشکل از هنرمندان افغانستانی ساکن ایران، عصر روز جمعه 22 بهمنماه از ساعت 18:30 در قالب سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در سالن فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. با اینکه برای این اجرا برنامه ریزی دقیق انجام شده بود اما متاسفانه درگیر بیماری کرونا شدم و ناگزیراز قرنطینه.ارکستر درروزهای گذشته تمرینات خوبی داشته ودرشرایط مساعد اجرا قرار دارد و با اینکه نمی شد به دلیل شرایط بوجود آمده به کنسلی اجرا هم فکر کرد،اما نوازندگان متحد ارکستر، کنسرت مایستر وهمینطورسولیست ویلون با همدلی در کنار ارکستر بودند تا در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر اجرا داشته باشیم.

در سه تارهای جدید شکل اصلی ساز حفظ شده اما از نظر صدا و برخی ساختارها تغییراتی را به همراه داشته که نمونه آن را در سه تار الکتریک میتوان مشاهده کرد. از دیگر اعضای این گروه می توان به حمید قنبری (نوازنده تنبک)، صابر صوری (نوازنده عود)، میثم ملکی (نوازنده تار)، مهرداد مسعودی فرید (نوازنده کمانچه)، ترگل خلیقی (نوازنده رباب)، روژان محمدی (نوازنده کمانچه آلتو)، سیاوش ملی پور (نوازنده سنتور) اشاره کرد. و «رستا»، شوق با شعری از حافظ، آیینه با شعری از شاه نعمت الله ولی، نوای دل بی کلام، راه بی پایان با شعر هاتف اصفهانی، سخن با شعر سعدی، تکنوازی عود و گل بی رخ یار با شعری از حافظ آثاری بودند که توسط گروه «نکیسا» اجرا شدند.

گروه «نکیسا» سال 1400 توسط نوشین پاسدار تاسیس شده و هدف از تشکیل آن تولید و اجرای موسیقی تلفیقی با کلام از یک بانوی آهنگساز بر پایه اصول آهنگسازی موسیقی جهانی در قالب کوارتت زهی و سازهای کوبه ای است که بستری مناسب برای ارائه ی نقش ساز عود فراهم می کند. ۹۰ سال از اختراع تارباس گذشته است و ما هنوز نمیدانیم که این ساز تا ۵۰ سال آینده میماند یا نمیماند. شاید هم دوست دارید یک ساز را انتخاب کرده و به طور حرفه ای دنبالش کنید و موسیقی، شغل اصلی شما در آینده باشد.

از همه شما عزیزان تشکر می کنم و برای رهبرجوان ارکستر که از استعدادهای آینده موسیقی هستند،عرفان وکیلی عزیز، اجرای خوبی را آرزو میکنم. گذراندن دوره های آموزشی در این آموزشگاه ها، می تواند به یادگیری سریع و دقیق شما کمک کند. این عامل داستان کوتاه را که شکلی ادبی با ویژگیهایی فنی است، به موضوعات اجتماعی پیوند میدهد. آنگونه که در منابع مکتوب آمده، موسیقی قوالی ابتدا در زیارتگاههای صوفیان اجرا میشده و بخش مهمی از مراسم سماع بوده و طی روندی مشخص به موسیقی مذهبی و عارفانه آسیای شرقی تبدیل شده است. ساخت و طراحی این ساز در کارگاه دانیال شعبانی به کمک سروش قهرمانلو نوازنده سه تار الکتریک انجام شده است.

تفاوت تار و سه تار چیست؟ نواختن سه تار از چه زمانی رایج بوده است ؟ سیم بم اصطلاحی است برای مجموعه سیم سوم و چهارم در ساز سه تار که به دلیل فاصله اندکی که مابین آن هاست گفته می شود. این دسته از یک طرف به کاسه و از طرف دیگر به سر پنجه متصل است. گوشی روی پنجه مخصوص سیم سفید و گوشی پهلوی پنجه مخصوص دو سیم زرد است .

اکنون می توانید تمامی نت ها را روی خطوط حامل بخوانید. نت هایی که بر روی خطوط حامل در “کلید فا” نواخته می شوند به ترتیب از پایین به بالا عبارتن از : G، B، D ، F و A. و نت های بین خطوط نیز به ترتیب از پایین به بالا، A، C، E و G هستند. گروه موسیقی «مانا» با خوانندگی مجتبی عسگری راس ساعت 18:30 در تالار رودکی روی صحنه رفتند و به اجرای برنامه پرداختند. گروه «مانا» طی اجرا قطعات تصنیف «پایبند خیال»، ساز و آواز، تصنیف «سالکان طریق»، ساز و آواز، تصتیف «تولای دوست»، ساز و آواز و تصنیف «چراغ یقین » اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید