بهترین سه تار برای شروع نوازندگی(راهنمای خرید سه تار) – تاپترین

بنابراین به هنرجویان توصیه میشود آنچه از اولین روز آموزش تا کنون فرا گرفتهاند را بارها و بارها با دقت و منظم تکرار نمایند تا شرایط مورد نیاز حال و آینده فراهم و رشد شناختی و اجرایی حاصل گردد. عوض شدن کوک ساز در هر دستگاه و آواز در موسیقی ایرانی منجر به عوض شدن حال و هوای آهنگها میشود اما میتوان با استفاده از کوک ِ دستگاهها و آوازهای مختلف، آهنگهای مربوط به دستگاه و یا آوازی دیگر را نواخت. کاملاً مشخص است. هرکسی که مضراب دستش بگیرد و این ساز را بزند متوجه میشود که خیلی فرق دارد با سازهای دیگر.

یکی پلهای اصلی، یکی پل آکوستیک و یکی هم مثلثهارمونی که باعث میشود تا مجموعه صدای یکدستتر داشته باشد. آن دو تا نتی را که بالا ندارد، این دوخرک اضافه شده جبران میکند. سه تار دارای صدایی مخملی و ظریف بوده از آنجایی که که با کنار ناخن انگشت سبابه دست راست نواخته میشود، صدای ساز ارتباط مستقیمی با اعصاب و روان نوازنده پیدا میکند و از این رو سه تار را اغلب همدم اوقات تنهایی خوانده اند. دوم، این گوشیهای کنار سنتور در پایین ساز فاصلهاش زیاد و حدود 90 سانت است و بالا که فاصله کم است به حدود 30 سانت میرسد، سیمها در بالا به خاطر فاصله نزدیک فشار بیشتری روی خرک میآورند.

بالا در اثر فشار زیاد صفحه نمیتواند رزونانس کند، پایین هم در اثر فشار کم رزونانس کمی دارد. باز هم صد درصد نیست، چون دو خرک بالا و پایین کنار کلاف قرار میگیرند و صدایشان خفه است و صفحه آنجا نمیتواند زیاد رزونانس بکند، ولی بقیه اینها یکدستتر میشوند. تنبک جزو معدود سازهای کوبه ای است که اگر ملودی در کنار آن نباشد همچنان صدای آن برای مخاطب جذاب و فوق العاده است.

پوست شتر یکی از پوست های ضخیم است که برای ساخت تنبک زیاد استفاده میشود. از گذشته تا کنون این ساز برای ردیف نوازی در موسیقی ایرانی استفاده میشده اما با گذشت زمان و محبوبیت سبک های جهانی در ایران ، کم کم سه تار هم وارد سبک های مختلف به خصوص موسیقی پاپ شد. البته این مزایا برای هنرجویانِ با انگیزه که داخل ایران هستند، نیز قابل ارائه است. خرک سه تار نیز از جنس چوب و به طول تقریبی 4 سانتیمتر و ارتفاع تقریبی 7 میلیمتر است و سطح زیرین مسطح آن بر روی صفحه قرار میگیرد. اینطور نیست که ما با دیدن هر مشکلی طرح سرپنجه و شکل ساز را عوض کنیم؛ مثلا اروپاییها در حالی که گوشی فلزی برای گیتار گذاشتهاند اما برای ویلن از همان گوشیهای چوبی استفاده میکنند که نزدیک به پنج قرن است مورد استفاده قرار میگیرد و حتی نوازندگان حرفهای ویلن از تاندون نیز استفاده نمیکنند و آن را برای مبتدیها میدانند.

این ساز برای هر دستگاه کوک ویژهای دارد ولی فاصله ی چهارم یا پنجم پایین رونده معمولاً بین سیمهای اول و دوم ثابت است.نوازندگان سهتار برای اجرای آن، در حالت نشسته روی زمین یا صندلی، کاسه ی ساز را به صورت مورب و با زاویه ۴۵ درجه روی ران راست قرار داده و با سر انگشتان دست چپ پیش از پردهها (دستانها) ی روی دسته سهتار حرکت میکنند و با انگشت اشارهی دست راست خود به سیمها ضربه میرنند.

حال، موم مضراب را بر روی بند دوم انگشت اشاره قرار داده و بند اول انگشت را به موم تکیه دهید. لازم به ذکر است بدانید که بر روی خرک شیار هایی وجود دارد که سیم ها را از هم جدا نگه میدارد،اما در مورد دسته سه تار باید بدانی که از کاسه باریکتر است و سطح ان صاف اما پشت آن قوص دارد که این قسمت از ساز از یک سوی به دسته و سوی دیگر ان به کاسه متصل شده است. این ارزیابی برای ارائه خدمات بهتر به هنرجو بسیار مفید و لازم است و تاثیر بسیاری در روند پیشرفت هنرجو دارد.

ضخیم یا نازک بودن پوست تاثیر بسیار زیادی در تن صدای ساز دارد، پوست ضخیم شتر و گاو صدای پر حجم و بم تولید میکند در حالی که پوستهای نازکتر مثل گوسفند و بره صدای تیزتر و زیرتر خواهند داشت. مثلاً تار یک خرک دارد، سهتار، کمانچه و ویولن همه یک خرک دارند. مثلاً وقتی میخواهد ماهور را تا آخر کار بزند، مشکلی ندارد و مجبور نیست که صرف نظر کند از بخشی گوشهها یا مجبور بشود دوباره کوک کند. مثلاً ویولن و کنترباس از یک خانواده و شبیه به هم هستند اما برای ساختن کنترباس نیامدند که فقط ویولن را دراز کنند.

آیا همین دغدغه کمبود صدای بم در ارکستر ایرانی شما را به ساختن این سازترغیب کرد؟ این است که همه سنتورها آن وسط فقط صدای خوبی میدهد. همه جایش یکدست و خوب میخواند. 10 تا 20 ساز را تا الان همینطور باز کردم و خراب کردم تا کیفیت صدای ساز یکدست شود. هدفم رسیدن به جایی بود که همهجای ساز یکدست بخواند. این هم برای این بود که دو تا تکنواز با هم سوال و جواب داشته باشند و ما میخواهیم اینجا دو چیز ارائه کنیم؛ هم آواز است و هم اینکه دو نوازنده قدر با هم سوال و جواب کنند.

سازهای بعدی که میسازیم بر اساس این پلگذاری خواهد بود. او سال نود وهشت با هدف اجرای موسیقی دستگاهی و احیای آهنگسازی بر اساس عناصر موسیقی قدیم ایران، گروه «نقش» را بنیاد نهاد. تنبک حلمی مدل ترکهای سوخته کاری طرح برگ با پوست شتر سایز 26 سازی مناسب برای نوازندگی و اجرای موسیقی به شمار میرود که در تمام ادوار نوازندگی شما میتواند مورداستفاده قرار گیرد. دانشجوی سال آخر کارشناسی نوازندگی ساز ایرانی . ما نمیتوانیم به آنها بگوییم آنچه از 1000 یا 500 سال پیش مانده، تو جوان هم محکومی که فقط از همان استفاده کنی.

به طور کلی بدون حمایت این اشخاص که نمیشد، چون ما که مغازه نداشتیم که مثلا رهگذری که رد میشود، بیاید و ساز بخرد. سولماز نراقی از آن تابو شکنان است که هرچه اراده میکند و از آن لذت میبرد ، مینوازد و میخواند و مخاطبانش از آن لذت میبرند چون معنی واقعی هنر ناب است . چون صفحهی رو عوض کردنش مشکل است و سیمها رویش قرار میگیرد، پس من صفحه زیر را بردارم پلهایش را عوض کنم دوباره صفحه را ببندم ببینم چه میشود. این چراها من را واداشت که به فکر برطرف کردن این مشکل باشم. محمدرضا شجریان: سالهاست که خیلیها به فکر ساخت بمساز هستند اما موفق نبودند فکر میکردند اگر بیایند فقط طول ساز را زیاد کنند، صدای بم میدهد.

به همین خاطر صدا میآید روی یکجا و بعد منتقل میشود اما سنتور 18 خرک دارد. شبکههای بالا و پایین یک مقدار فاصلهشان از کلاف بیشتر میشود که بتوانند صدا بدهند. همچنین اگر 2 باشد که در آن هر “نت سفید یا ½ “، معادل یک ضرب است و اگر 8 باشد هر “نت چنگ یا 1/8” معادل یک ضرب است. سنتور یا باید 10 خرک باشد یا 11 خرک. و در پایین سنتور که خرکها از شیطانک فاصله دارند، در حالیکه قدشان یکی است.

سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید. همچنین می توانید پیش از اقدام به خرید ساز با ما تماس گرفته واز خدمات مشاوره ما بهره مند شوید. امروزه از برنج یا مِسوار (لولهٔ فلزی) ساخته می شود. سه تار از سازهای زهی مضرابی است که در ساخت آن از چوب، فلز، زه یا نخ نایلون استفاده میشود. سه تار که از چوب، فلز، زه یا نخ نایلون ساخته می شود در گروه ساز های زهی مضرابی قرار دارد. خود کفا شده اید، به توانایی های خودتان ایمان دارید و خودت استاد خودت میشوید.

از آن استاد ناظمی که سنتور ساخت، پلگذاریاش غلط است تا بقیه که از همین شیوه تبعیت میکنند. سازها سه تار مشتقی: این نوع سه تار برای افراد مبتدی و تازه کار مناسب هستند که به تازگی شروع به یادگیری سه تار میکنند. اگر مبتدی هستید می توانید برای شروع از تنبک حلمی ترکه ای و تنبک بوشهری استفاده نمایید. در تنظیم مطالب کتاب روش نوین آموزش تنبک دفتر دوم سعی گردیده با توجه به جایگاه هنرجویان ریتمهای زیبایی بکار گرفته شود تا ضمن افزون نمودن تواناییهای علمی و عملی آنها، در بوجود آوردن انگیزه و ذوق که باعث یادگیری، تمرین و ممارست بیشتر خواهد شد مؤثر و سودمند واقع گردد.

دیدگاهتان را بنویسید