ساز سه تار ٬ آموزشگاه موسیقی شمال تهران ٬ بهترین آموزشگاه موسیقی تهران

نمیتوانند. 30 سال پیش ما در کنار هم شگفتی ایجاد میکردیم، حالا نمیتوانیم. ما روی این مسأله فکر میکنیم. ولی گاهی اوقات میآییم با دو تا نوازنده مثل آقای علیزاده و کیهان کلهر یا آقای پیرنیاکان و عندلیبی روی صحنه میرویم، یا دوستان دیگری مثل آقای فرجپوری و طلایی. بستگی دارد که نوازنده چهکار دارد میکند. اینترنت و ماهواره و سینما در دنیای جوان حضور دارد و جوان امروز با همه جای دنیا ارتباط برقرار میکند. من با گروههای مختلف از گروه استادان گرفته، گروه پایور، گروههایی که در رادیو قبل از انقلاب بودند کار کردهام. همچنین او در سال ۱۳۶۱ با ایجاد مقدمات کار ، یک کارگاه کوچکی را تاسیس کرد که از دهه ۷۰ نیز با کسب اطلاعات و مطالعات فراوان ، تصمیم به توسعه کارگاه نمود.

این نظر شخصی من نیست و در واقع من به نمایندگی از نظراتی که در پیرامون کنسرت شما بود صحبت میکنم. نقش همنوازی در این ساز نه فقط همراهی ساز یا آواز و تأمین و نگهداری «ضرب» موسیقی است، بلکه طی ۲۵ سال اخیر به ابتکار حسین تهرانی و همکاری دیگران ارکستری مرکب از «گروه تمبک نوازان» تشکیل شده قطعه هایی اجرا کرده اند. گروه «مانا» طی اجرا قطعات تصنیف «پایبند خیال»، ساز و آواز، تصنیف «سالکان طریق»، ساز و آواز، تصتیف «تولای دوست»، ساز و آواز و تصنیف «چراغ یقین » اشاره کرد.

به دلیل کیفیت بالای ساخت ساز و استاندارد بودن آن، مورد تایید اکثر اساتید این رشته موسیقی است. کت کوت بخاطر مقاومت زیاد و سیقلی بودن سطح آن (که باعث سهولت اجرای ویبراسیون می شود) مورد توجه اکثر نوازندگان حرفه ای تار و سه تار است. صدای آن ظریف و تو دماغی و گستره صوتی آن نزدیک به سه اکتاو است. دسته دارای شیارهایی است که پردههای ساز که معمولا از جنس روده حیوانات است روی آن بسته شده است. عوض شدن کوک ساز در هر دستگاه و آواز در موسیقی ایرانی منجر به عوض شدن حال و هوای آهنگها میشود اما میتوان با استفاده از کوک ِ دستگاهها و آوازهای مختلف، آهنگهای مربوط به دستگاه و یا آوازی دیگر را نواخت.

اضافه شدن سیم چهارم به این ساز به تلاش افرادی مانند ابونصر فارابی، ابوعلی سینا، صفی الدین ارموی و ابوالحسن صبا است. تمبک تنبک شیرانی یک مهر بسیار دقیق ساخته شده است که باعث شده است در ساز هیچ گونه صدای اضاقه موجود نباشد . یحیی اول( یا قدیم) تولد حدودا” 1200 و در دوره ناصری می زیسته ، نمونه کاری از ایشان نزد مرحوم حاجی آقا محمد ایرانی است که کاسه نسبتا” بزرگ و دسته بلندی دارد. درست است که سه تار نوازندگیاش راحتتر از تار به نظر میآید، اما یک نوازنده خوب شدن سه تار بسیار مشکل است و به همین خاطر است که میبینیم در حال حاضر نوازندگان درجه یک و ممتاز سه تار، کمتر از انگشتان یک دست هستند و کسی که میخواهد یک نوازنده خوب سه تار شود، باید با استاد سه تار نوازی کار کند و این طور نیست که با تارنوازی و کمی هم تمرین سه تار، بتواند نوازنده خوبی در سه تار بشود.

شاید شما که هم اکنون در حال مطالعه این راهنمای خرید سه تار هستید جزو نوازندگان حرفهای یا مبتدی باشید؛ اما در هر صورت باید برای خرید با اجزای مختلف آشنایی داشته باشید که گزینه مناسب را انتخاب کنید. آن موقع به صورت یک خانواده بودیم، حالا هر کدام جداگانه تشکیل خانواده دادهایم و دست دیگران را گرفتهایم و با دیگران زندگی میکنیم. تا اینکه چندی پیش به این نتیجه رسیدم که با وجود آقای درخشانی که سالهاست با هم دوست هستیم و ایشان خیلی علاقه به ارکستر بزرگ ایرانی دارد گروه شهناز را تشکیل بدهیم. در هر زمینه. از شعرگفتن و آهنگ ساختن و تشکیل گروه و ارکستر و نوع سازهایمان تا هر چیز دیگری.

حتما می بایست قبل از خریداری ساز را کوک نمایید، و تک تک پرده ها را امتحان کنید هیچ کدام نباید صدای گز بدهند. پوست شتر و گوساله باعث بم و حجیم شدن صدای ساز میشود. بعضی از سازندگان برای زیباتر شدن و همچنین برای افزایش عمر مفید ساز، از نوعی استخوان که معمولاً استخوان شتر است برای پوشاندن دسته استفاده می کنند. چوب این ساز گردوی محکم است.خاتم این ساز بسیار نفیس بوده و کاملا هنر دست است.الگوی ساز آتوسا مدل (جامی) بوده و تراش ساز دقیق است و با نگاه به فورم این ساز متوجه ساخت استادانه اش خواهید شد.مرحل نهایی زدن لایه محافظ بروی خاتم است که تا پر شدن کامل چشمه های خاتم زمان نیاز است تا لایه محافظ زده می شود.

سرپنجه در ابتدای طول دسته و از جنس چوب است که چهار عدد گوشی، دو به دو در طرفین آن قرار گرفتهاند. این جدول به عنوان نمونه برای شما تکمیل شده تا بدانید چگونه از آن استفاده کنید. فرض کنید یک تیم فوتبال بودیم و یک عده بازیکنان خوب در کنار یکدیگر و شگفتی هم ایجاد کردیم. در داخل هم من با گروههای هفت، هشت نفری روی صحنه رفته بودم. بعد ناگهان با ارکستر بزرگ و نوازندههای جوان روی صحنه رفتید. اینجا یک سئوال پیش می آید که چرا کل پرده ها (یعنی مثلا” از سی کرن به جای یک پرده دو پرده) بصورت ثابت روی ساز بسته نمی شود که اصلا” نیازی به بالا یا پاین کشیدن پرده نباشد؟

گفتم حقیقتش آن نوازنده قدری که از او در کنارم استفاده کنم و لذت ببرم، پیدا نمیکنم وگرنه استفاده میکنم. این سبک باعث رشد خلاقیت نوازنده میشود و خلاقیت او نیز به ارتقا و پیشرفت ساز کمک میکند ، همانطور که امروزه شاهد سازهای جدیدی هستیم که از الگوهای قدیمی الهام گرفته اند. پیانویی که مرتضی محجوبی مینواخت، ساز غربی بود اما بهقدری نوع و نوازندگی و جملهبندی ساز این مرد لهجه ایرانی داشت که آدم از هر ساز ایرانی بیشتر با ساز او ارتباط برقرار میکرد.

در خارج هم که این کارها انجام میشود، جای سازهای کلاسیک را نمیگیرد و بیشتر برای کارهای عامه و کارهای روز و برای توی سیرک و یک جای دیدنی عجیب غریب و بامزه است، مثلا طرف با لیوان میزند. حالا اگر بخواهیم این دیگران را کنارمان هستند رها کنیم و دوباره بیاییم کنار هم قرار بگیریم، هیچ کاری نمیتوانیم بکنیم. به هر حال ما باید در همه زمینهها با هم همفکری کنیم و کمک کنیم. به همین خاطر باید راه خودمان را دنبال کنیم. او راه خودش را میرود.

او دیگر نمیخواهد تنها به ساز خودش اکتفا کند. هیچ کاری. آنوقت مردم عصبانی میشوند، میگویند اینها را ببین که دیگر کارشان تمام شده. ما میخواهیم برای اینها برادر و خواهرهای دیگر بیاوریم. به علت طراحی محاسبه شده در هر شرایط آب و هوا صدای مطلوب را خواهد داشت و این خود از ویژگیهای دیگر این ساز میباشد، اما در سه تارهای مدل قدیم بعلت استفاده از مواد طبیعی خام به شدت تحت تأثیر هوا بودند. اندازه سه تار در نواحی مختلف فرق می کند و بطور متوسط در حدود ۷۶ تا ۸۰ سانتی متر است . درواقع تراش صفحه سه تار بسیار کار ظریف و پردقتی است.

از ارکسترهای بزرگ که رهبر داشته، تا ارکسترهایی که دو یا سه نفر بودهایم. یا چهار، پنج نفری روی صحنه بودهایم. آنجا میرویم که دو نفری با هم مثل دو تا کشتیگیر روی صحنه کشتی بگیریم. این بهخصوص برای خارجیها خیلی جالب بود و سالهای زیادی من به این شکل روی صحنه رفتهام. مثلاً با آقای لطفی که روی صحنه میرویم هدف تصنیف خواندن نیست. خب، با چنین ایدهیی من باید با یک نوازنده قدر روی صحنه بروم که با من بیاید و من با او می توانم این کار را بکنم.

ظرافت و دلکشی موسیقی سه تار به دلیل آن است که نوازنده تنها با ناخن دست طنینی دلکش را خلق میکند که بر دل شنونده نیز رسوخ می کند. سه تار دارای صدایی مخملین و ظریف بوده از آنجایی که که با کنار ناخن انگشت سبابه نواخته میشود، صدای ساز ارتباط مستقیمی با روح و روان نوازنده پیدا میکند و از این رو سه تار را اغلب همدم اوقات تنهایی خواندهاند. این ساز با اصالت دارای سه اکتاو است و در قدیم دارای سه سیم بود به همین دلیل به آن سه تار میگفتند انل در حال حاظر 4 سیم دارد البته سیم 3 و 4 نزدیک به هم هستند و در زمان نواختن با هم صدای بم را تولید میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید