هر کدام یک خانواده موسیقی داریم

به هر حال در هر جامعهیی یک بخش به این شکل عمل میکنند که مسألهی ما نیست. امروزه استعدادهای خوبی در آهنگسازهای جوان و سرپرستهای گروه جوان پیدا شده است که به دنبال صداها و ریتمهای جدید هستند و کارهای بسیار چشمگیر و ارزندهیی ارائه میکنند. شاید دنبال ریتم های بندری در فضای اینترنت رفته باشید و ریتم بندری تمپو دانلود کرده باشید اما از کیفیت اونا راضی نباشید. بهطور کلی دین و مذهب مطلوبِ آلاحمد، دینی است خارج از تعصب، مقدسمآبی و تحجراندیشی» (حاتمی، 1392: 30). داستان سهتار اعتراض آلاحمد به افراطیگری و باورها و تعصباتی است که خود در جامعه شاهد بوده است و در ناآگاهی و شناخت نادرست و ناقص از دین ریشه دارد.

آن چنان كه در جلد آلبوم نوشته اند وی آن ها را به صورت بداههنوازی در منزل شخصی خود اجرا و ضبط کرده است. فواصل ریزپرده موسیقی ایرانی بر روی این ساز با طنین یک ساز الکتریک به اجرا در می آیند و حتی می توان از صداهای ربع پرده در اجرای Power chord ها استفاده کرد. از تنبک های شیرانی به دلیل داشتن صدای نرم و زیبا برای ضبط در استودیوهای موسیقی استفاده می گردد.

نامی دیگر این ساز است که در بین برخی از مردم نیز متداول است. در حد آن چیزی که رفع بهانه بکنند، یک دانشکدهیی وجود داشته باشد و عدهیی مشغول باشند اما این کافی نیست. ما در سازهای کششی کمانچه و قژک را داریم، در سازهای مضرابی تار، سه تار، دوتار و تنبور را داریم که البته بعضی از اینها مثل دوتار و تنبور نتوانستهاند در ارکسترها حضور داشته باشند، مگر مواقعیکه قرار بوده یک گروه تنبورنوازی تشکیل شود، اما میشود مثلاً روی همین تنبور کار کرد که بتوان از آنها در ارکسترها استفاده کرد.

تکرار یکی از صنایع بدیعی است که شاعران و نویسندگان از دیرباز از آن استفاده کردهاند و اگر بهجا و درست از آن استفاده شود، در القای معنا و مقصود بسیار سودمند است. اگر سوالی دارید یا برای دریافت وقت مشاوره با استاد با ما تماس بگیرید. گر چه استاد احمد عبادی موفق شد سال 1327 از طریق رادیو برای نخستین بار پرده گوش ناآشنایان را با نوای سه تار آشنا سازد.

نام داریوش دولتشاهی را نخستین بار پاییز 1382 خورشیدی (2003 میلادی) از زبان استاد گرامی مصطفی كمال پورتراب شنیدم. به گمانم دولتشاهی از نخستین پیشگامان موسیقی الكترونیك ایران باشد. در آن جا نقش موثری در معرفی موسیقی دستگاهی ایران به جامعه آمریکا ایفا كرد. در نقطه مقابل دولتشاهی صدای تار و سه تار خویش را چنان بر صداهای الكترونیك تحمیل می كند كه در پاره ای موارد، بیشتر یك اثر موسیقی دستگاهی شنیده می شود. وی درجه دکترای خود را در رشته آهنگسازی و موسیقی الکترونیک در سال ۱۳۶۰ خورشیدی (1981 میلادی) از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد.

برای مثال میبینیم بعضی از سازهای ایرانی حین اجرا کوک درمیکنند. علی رغم صدا و نوای خالص آن در اجرا های زنده کمتر به کار می رود که به دلیل حجم پایین صدای آن است. به این معنی که سازهایشان فراگیر نشده، وگرنه ساخت سازهای جدید در حد اینکه یک عدهیی این سازها را بپذیرند، بوده است. به دلیل ارتقای این ساز در زمینه صدا ، بیشتر در سبک های تلفیقی یا فیوژن استفاده میشود چراکه با این ساز شما به تمامی افکت های دستگاهی دسترسی دارید. مبانی علم موسیقی را نزد توماس کریستیان داوید، استاد اتریشی و رهبر ارکستر رادیو تلویزیون ملی ایران آموخت و پایه های موسیقی دستگاهی را نزد استادانی چون علی اکبرخان شهنازی، نورعلی خان برومند و حبیب اله صالحی استوار ساخت.

به ویژه آن كه وی در بیشتر آثارش توجه كافی به ویژگی ها و عناصر موسیقی ملی ایران دارد. ویژگی های منحصر به فرد سه تار الکتریک قابلیت اتصال آن به سیستم های صوتی ، استودیویی و دستگاه افکت است که فضای جدید و بسیار وسیع را برای این ساز فراهم کرده است. سه تار الکتریک شکل جدیدی از سه تار قدیمی با ویژگی های بسیار بیشتر است. بنابرین اگر علامت ♭ در کنار کلید، روی خطی از خطوط حامل قرار بگیرد که مطابق با نت B باشد، تمامی نت های B تا انتها باید به صورت “بِمُل” یا B♭ نواخته شوند که در میانه نت B (سی) و نت A (لا) قرار دارد.

خطوط حامل نت های موسیقی را در روی خطوط و بین خطوط حمل می کند. و البته جای گله از نهادهای رسمی هم هست که با اینکه صبح تا شب در رادیو و تلویزیون از موسیقی استفاده میکنند، به فکر موسیقی ما و گسترش آن نیستند. ولی باید روی این سازها بیشتر کار کرد، نواختن با بعضی از آنها مشکل است، باید رنگ جدید و امکانات تازهیی داشته باشند که فراگیر شوند، وگرنه سازهای قدیمی که هستند.

بر خلاف سایر سازها که نوع رنگ آمیزی در کیفیت صدای آن ها تاثیر بسزایی دارد، رنگ آمیزی تنبک هیچ گونه نقشی در صدای آن ایجاد نمی کند. در نتیجه تغییراتی که در ساز ایجاد کردهام خرکهای بالا با پایین تقریباً یکنواخت میشوند. از دیگر امکانات این ساز داشتن فینگر برد است که تا روی صفحه هم ادامه دارد ، بنابراین نوازنده نت های بیشتری را در پایین دسته در اختیار دارد.

اغلب کسانیکه خون دل خوردهاند و ساز ساختهاند، خیلی دل شکسته و مأیوس و گلهمند از بیتوجهی هستند. سه تار دارای صدایی مخملین و ظریف بوده از آنجایی که که با کنار ناخن انگشت سبابه نواخته میشود، صدای ساز ارتباط مستقیمی با روح و روان نوازنده پیدا میکند و از این رو سه تار را اغلب همدم اوقات تنهایی خواندهاند. خلاصه این اسم در ذهن من ماند تا چندی پیش دوست گرامی رضا پیامی، چندین آهنگ الكترونیك از آهنگسازان معاصر ایرانی به من داد كه با شنیدن نمونه كارهای داریوش دولتشاهی، تصمیم گرفتم چیزكی بنویسم تا خوانندگان احیاناً نا آشنا، با این هنرمند تقریباً گمنام آشنا شوند.

در این پست ما به معرفی تنبک حلمی می پردازیم . در این روش همه چیز را خودتان مدیریت میکنید. خودتان را در نقش یک علاقه مند به ساز سه تار قرار دهید که قصد دارید این ساز را یاد بگیرید. درسهایی همچون دایره نت ها، کشش نت ها، استایل دست گرفتن سه تار و همچنین شیوه مضراب زدن. ۲. با توجه به اینکه معمولا نت سیاه اساس تعیین ارزش در نتهای موسیقی است، در شروع کتاب روش نوین آموزش تنبک دفتر اول از نت سیاه استفاده نموده . کلید فا برای نوشتن نت های موسیقی ساز های با تن صدای بم یا پایین (مانند: باس، باسون)، ساز های برنجی (مانند: ترومبون، توبا) و ساز هایی دیگری مانند ویالون سل، یوفونیوم، باریتوم استفاده می شود.

اتفاقاً و برخلاف تصور، موسیقی که از آن تحت عنوان موسیقی سنتی یاد میکنیم در این سالها همیشه در حال حرکت بودهاست. اگر بخواهیم یک ارکستر سازهای زهی تشکیل بدهیم از سازهای خودمان استفاده کنیم. اگر به کلیپ های سولماز نراقی توجه کنید ، محتوی آن پاسخگوی نیازهای کودکان است . سلمان محمدی با شور و حال عجیبی از ابتدای مسیری حرف میزند که به انتشار اولین آلبوم رسمی موسیقی ایرانی که با سهتار الکتریک نواخته شده پنجرهای رو به جهان» میرسد؛ مسیری که آنقدرها هم هموار نبوده و دردسرهای زیادی برای سازنده آن ایجاد کرده است.

وقتی كه در خانه اش صحبت از شاگردان دور و نزدیك به میان آمد، نام چند تن از چهره های مشهور موسیقی سمفونیك ایران را برشمرد و چون من از وجود داریوش دولتشاهی اظهار بی اطلاعی كردم، وی تأكید كرد او چیز دیگری بود و پیش از انقلاب به آمریكا مهاجرت كرد. او تاکنون دو بار جایزه بهترین آهنگساز مسابقه بین المللی موسیقی گادیاموس را دریافت کرده و همچنین نامزد جایزه آکادمی هنر و قلم آمریکا بوده است. بی گمان اگر چنین نشانه هایی در یك موسیقی وجود نداشته باشد، حتی چنان چه آهنگساز مربوطه شهروند تمام عیار ایرانی باشد، نمی توان گفت آن موسیقی ایرانی است.

بر این اساس برخی آثار الكترونیك ساخته شده توسط آهنگسازان ایرانی اگر چه زیبایی خاص خود را دارند ولی ایرانی نیستند. باید فکری به حال این افراد کرد. باید اینها را تشویق کرد. داریوش دولتشاهی در سال 1326 خورشیدی (1947 میلادی) در تهران به دنیا آمد و زمانی كه ده ساله بود به تشویق پدر مشغول یادگیری موسیقی شد. تشویق سازندگان ساز یکی از وظایف خانه موسیقی است که من آنرا در جلسات خانه موسیقی مطرح خواهم کرد.

اسعدی، هومان (1382)، «بنیادهای نظری موسیقی کلاسیک ایران: دستگاه به عنوان مجموعه ای چندمُدی»، فصلنامه ی موسیقی ماهور، شماره ی 22، صص. تنبک حلمی یک ساز ایده آل برای افراد نوآموز و حتی حرفه ای میباشد. ساختمان سادهی تنبک شامل 5 عضو کلی است؛ پوست، دهانه بزرگ، بدنه، نفیر و دهانه کوچک اما همین ساختار ساده صدایی بینظیر تولید میکند و نقصی هرچند کوچک در هر یک از اجزا، کیفیت کلی تنبک را به طرز قابل توجهی میکاهد. جنس پردههای ساز نیز از مواد طبیعی استفاده شده است. ممکن است خیلیها سازهای خوبی ساخته باشند، اما نتوانستهاند آنرا معرفی کنند و این سازهای جدید در گوشه و کنار و در خفا باقی میمانند.

دیدگاهتان را بنویسید