سئو تصویر

سئو تصاویر و هر آنچه که باید درباره این فاکتور مهم سئو بدانید

آنچه تا اینجا گفته شد اثر غیرمستقیم تصاویر بر سئو بود؛ اما با بهینه‌سازی یا سئو تصاویر می‌توان از آن‌ها به طور مستقیم برای بهبود سئو صفحه استفاده کرد. کاربران متوجه سئو شده بودن تصاویر نمی‌شوند اما خزنده‌های موتورهای جستجو می‌توانند متن پشت تصاویر را بخوانند. زمانیکه شما به عنوان یک کاربر در جستجوی مطلب مورد نظرتان در حال سرچ کردن می باشید بهترین صفحه هایی که دارای نتایج بهتری هستند در صفحه اول برای شما باز می شوند. پس انتخاب تصاویر و به روز کردن آن ها را برای سئو سایت و افزایش ترافیک سایت جدی بگیرید. و در نهایت برای سئو تصاویر میتوانید از افزونه w3-total-cache استفاده کنید. متن ALT زمانی که تصاویر در سایت لود نمی شوند، به کاربر نشان داده خواهند شد.

محتوای صفحه‌ای که تصاویر در آن قرار دارند، تأثیر زیادی بر جایگاه آن‌ها در نتایج جستجو دارد. برای مثال، اگر یک مقاله جامع درباره بازاریابی B2B نوشته‌اید و در آن از تصاویری مرتبط با این موضوع استفاده کرده‌اید، این تصاویر شانس بیشتری برای رتبه‌بندی در جستجوی مرتبط با بازاریابی B2B دارند. آخرین چک لیست سئوی تصاویر در این لیست، استفاده از نقشه سایت یا سایت مپ است. افزودن کپشن می‌تواند تاثیر غیرمستقیمی بر سئوی تصاویر، بهبود تجربه کاربر و معیارهای تعامل داشته باشد. گوگل و سایر موتورهای جستجو، وب‌سایت‌هایی که سرعت بارگذاری بالایی دارند را بیشتر دوست دارند و در نتایج جستجو رتبه بهتری به آن‌ها می‌دهند.

تصاویر با فرمت PNG، حجم بیشتری اشغال می‌کنند اما باکیفیت‌تر هستند. این تصاویر برخلاف تصاویر دارای فرمت JPEG، در زمان کاهش حجم افت کیفیت پیدا نمی‌کنند. این موضوع فرمت PNG را به بهترین گزینه برای تصاویر اینفوگرافیک و تصاویر دارای متن که می‌خواهید تمام اطلاعات درون آن‌ها حفظ و به کاربر نمایش داده شود، تبدیل می‌کند. کپشن یا توضیحات زیر تصاویر یکی از عواملی است که موتورهای جستجو به آن توجه می‌کنند. متن کپشن باید توضیحی کوتاه و مرتبط با محتوای تصویر باشد تا به موتورهای جستجو کمک کند محتوای تصویر را بهتر درک کنند. هرم سئو تقی مولوی، با ارائه یک مدل بصری ساده و جامع، به متخصصان سئو و صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا عوامل موثر در موفقیت سئو را بهتر درک کنند و استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کنند.

یکی از راه‌های کاهش حجم تصویر فشرده‌سازی حجم آن است که تاثیر زیادی در بالا آمدن سایت شما دارد. شما این کار را می‌توانید با نرم‌افزارهای رایج نظیر فتوشاپ هم انجام دهید. اگر شما از ابزار خاصی برای این کار استفاده می‌کنید لطفا در بخش مقالات به ما و سایر خوانندگان این مقاله معرفی کنید. مهمترین تفاوت این ابزار با دو گزینه قبلی این است که از تصاویر با فرمت Gif هم پشتیبانی می‌کند. در واقع اگر تصویر یا انیمیشن شما با فرمت gif تولید شده بهتر است از این ابزار برای کاهش حجم استفاده کنید. با توجه به نوع تصویر و محل مورداستفاده آن باید متناسب‌ترین فرمت را انتخاب کنید.

بنابراین، فشرده‌سازی تصاویر به عنوان یکی از راه‌های افزایش سرعت بارگذاری صفحات، تاثیر مستقیم بر سئوی سایت دارد. علاوه بر این، صفحاتی که تصاویر با کیفیت پایین و اندازه نامناسب دارند، تجربه کاربری نامطلوبی را برای کاربران ایجاد می‌کنند. تا حدی که این امر منجر به کاهش رضایت کاربران و کاهش تعداد بازدیدکنندگان می‌شود. پس عملا کاربرانی که سرعت اینترنت پایینی دارند، هنگام بازدید از سایت شما آزرده می‌شوند. تفاوت جستجوی بصری (Visual search) با جستجوی تصاویر در گوگل (Google Image) چیست؟در گوگل ایمیج کاربر با وارد کردن یک عبارت متنی به جستجوی عکس می‌پردازد و نتایج ارائه شده تنها شامل تصاویر است.

بنابراین، برای بهینه‌سازی سئو تصاویر، باید متن جایگزین را به گونه‌ای بنویسیم که کاربر بدون مشاهده تصویر بتواند آن را تصور کند. برای جلوگیری از این مشکل، باید حداکثر عرض صفحات وب‌سایت خود را شناسایی کرده و ابعاد تصاویر را بر اساس آن تنظیم کنید. می‌توانید از ابزارهای ویرایش عکس یا ابزارهای آنلاین برای بهینه‌سازی ابعاد تصاویر استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا سرعت بارگذاری صفحات را افزایش دهید و سئو سایت خود را بهبود ببخشید. رعایت اصول و قوانین سئو عکس محتوا، در بهبود سئو تکنیکال هم تاثیر دارد. اگر تصمیم دارید در سئو محتوا مهارت کسب کنید، باید به تمام موارد اعم از تحقیق کلمه کلیدی ، ابزار تحقیق کلمه کلیدی ، سئو تصاویر و استراتژی لینک سازی مسلط باشید.

مجموع درخواست‌های تصویر، تعداد فایل‌های تصویری را اندازه‌گیری می‌کند که مرورگر هنگام رندر‌ کردن یک صفحه وب تلاش می‌کند بارگذاری کند. همچنین با بهینه‌سازی تصاویر، امکان به نمایش درآمدن تصاویر بصورت کوچک‌تر در کنار لینک شما در صفحه نتایج جستجو میسر می‌شود. گوگل بعد از پیدا کردن انتیتی‎های یک صفحه و حالا که می‌داند مفهوم واقعی محتوا چیست، آن را بر اساس کیفیتی که دارد، رتبه‌بندی می‌کند. این موتور جستجو برای تشخیص این که این محتوا چه قدر برای کوئری (Query) کاربران مفید است، ابتدا از الگوریتم جستجوی معنایی (Semantic Search) کمک می‌‎گیرد. گوگل برای معناشناسی و پیدا کردن انتیتی‌ها، از فناوری پردازش زبان طبیعی یا Natural Language Processing (NLP) کمک می‌گیرد.

بدین معنی که شما بدون نیاز به نصب به هیچ افزونه‌ای امکان بارگذاری تصاویر با فرمت webp را خواهید داشت. تنها کافیست عکس را با ابزاری که در بخش قبلی ذکر کردیم به فرمت Webp تبدیل کنید و در سایت بارگذاری کنید. اگر تعداد عکس‌های سایت شما زیاد است، برای تولید خودکار این فرمت لازم است که افزونه shortpixel را خریداری کنید. شما با پرداخت ۵ دلار می‌توانید اعتبار لازم برای بهینه سازی و تولید فرمت Webp و avif برای ۵۰۰۰ تصویر را دریافت کنید. در مجموع می‌توان گفت از بین افزونه‌های‌بهینه سازی تصاویر در وردپرس افزونه ShortPixel بهترین عملکرد را دارد. در صورتی که تعداد زیادی عکس در سایت دارید باید پلن تجاری این افزونه را خریداری کنید.

به شکل اصولی قرار است متن جایگزین، یک متن توصیف کننده تصویر باشد. آموزش‌های رایگان ما شامل مقالات، پادکست و فیلم‌های آموزش سئو است. آموزش‌های حرفه‌ای ما شامل دوره‌های آموزش سئو و محصولات آموزشی سئو (وبینار، کتاب و فیلم‌، همایش و کارگاه) است.کار دیگر ما در آکادمی سئو سفینه؛ تولید ابزارهای سئو است. اگر از تصاویر دارای حق چاپ در سایت خود استفاده می‌کنید، دریافت مجوز مناسب برای جلوگیری از مشکلات قانونی بالقوه، ضروری است. از طرف دیگر می توانید از تصاویری استفاده کنید که دارای حق چاپ نیستند یا خودتان تصاویر اصلی محتوای خود را ایجاد کنید. لنز گوگل قابلیت جستجو را با AR ،AI و بینایی کامپیوتر ترکیب می‌کند.

در حداقل ترین حالت ممکن، بهتر است کلمه کلیدی صفحه تان را به انگلیسی در گوگل جستجو کنید، سپس از میان تصاویر، عکس های مرتبط را دانلود و در صفحه بگذارید. تصاویر با وضوح و کیفیت بالا نیز می‌توانند سرعت بارگذاری صفحه را کاهش دهند. شاید این تصاویر از دید بصری عالی به نظر برسند و برای چاپ شدن ایده‌آل باشند، اما وقتی نوبت به آپلود آن‌ها در صفحات وب می‌رسد باید کمی از آن کیفیت را برای داشتن صفحه‌ای سریع‌تر و پاسخگوتر فدا کنید. یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که بایستی به آن توجه داشته باشید، مقاله محور یا تصویر محور بودن محتوا است. در تعریف ساده تر باید بدانید محتوای شما بیش از هرچیزی به عکس نیاز دارد یا متن؟ گاهی اوقات نوشتن متن های طولانی برای یک سری کلمات کلیدی بی فایده است.

تصاویر JPEG اگرچه معمولا بهترین نوع فایل تصویری هستند اما همیشه اینطور نیستند. متن جایگزین و کپشن گرچه ظاهرا بی اهمیت تلقی می شوند اما به اندازه خود مهم هستند. انجام این کار باعث می شود گوگل بدون اینکه حتی به تصویر نگاه کند، متوجه شود که تصویر درباره چیست. اما خیلی ها همچنان از نام های پیش فرض تصویر (که دوربین آن را ایجاد کرده) استفاده می کنند. استفاده از نام هایی مثل «IMG12345.jpg» بدترین نام گذاری برای تصاویر است. فرمت‌های PNG و JPEG بهترین فرمت برای سئو عکس‌های سایت به شمار می‌آیند.

استفاده از فرمت مناسب، به‌کارگیری تکنیک‌های جدید مانند Lazy Load و کاهش حجم تصاویر متناسب با فضای وب سه فاکتور مهم برای کاهش حجم و سرعت صفحات سایت هستند. این فعالیت‌ها موجب افزایش سرعت لود صفحه و بهبود فاکتورهای مرتبط با تجربه کاربری یا همان Core Web Vitals شود. بهینه سازی تصاویر سایت یکی از مهم ترین بخش های سئو سایت می باشد که متاسفانه زیاد به آن توجهی نمی شود. این موضوع کاملا واضح است که تصاویر می توانند در جذب کردن محتواهای آنلاین نقش بسیار موثری داشته باشند که این موضوع تاثیر مستقیم بر سئو سایت دارد. استفاده کردن از تصاویر مرتبط با محتوای تولید شده فهم و درک بهتری را به خواننده انتقال می دهد به خاطر داشته باشید که داشتن یک تصویر خوب بهتر از بیان هزاران کلمه نامفهوم می باشد.

گوگل می‌گوید از متن آلت تصویر برای تشخیص هم‌خوانی تصویر با عبارت جستجوی کاربران هم استفاده می‌کند. تصاویر بخشی حیاتی از صفحات وب هستند که محتوا را جذاب‌تر کرده و باعث تعامل بیشتر مخاطبان با آن می‌شوند. تصاویر می‌توانند به شما این اطمینان را بدهند که محتوایتان در معرض دید کاربران بیشتری قرار می‌گیرد. از یک‌سو تصاویر اطلاعات کاربردی مهمی در مورد موضوع محتوا در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهند. از سوی دیگر هم سئو تصاویر، سرعت بارگیری صفحات را افزایش داده و تاثیر زیادی بر بالا رفتن رتبه صفحه در نتایج جستجو می‌گذارد. تا کنون هر چه در مورد سئو شنیده‌ایم همه مربوط به متن و کلیدواژه می‌شده؛ اما جالب است بدانید تصاویر نیز در سئو نقش دارند.

روزهای آخر سال که همه مردم به فکر خرید هستند، یک فرصت طلایی برای کسب‌وکارهاست. حتما می‌دانید که ولنتاین یکی از بهترین فرصت‌ها برای افزایش فروش است؛ اما آیا خود را برای این روز آماده کرده‌اید؟ چه برنامه‌ای برای جذب... اگر به دنبال آموزش های اصولی تر و دقیق تری برای یادگیری سئو در مشهد  هستید، روی لینک زیر کلیک کنید. از جان مولر (تحلیلگر روند در گوگل) در توییتر همین سوال پرسیده شد. با این حال، او پاسخی مبهم ارائه کرد و گفت که همه چیز به همان شکل باقی مانده است.

اگر به حوزه تولید محتوا علاقه‌مندید شرکت در دوره آموزش تولید محتوا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همچنین در این کارگاه بخشی برای تولید محتوای بصری با استفاده از هوش مصنوعی پرداخته‌ایم. شرکت مایکروسافت ابزاری به نام Computer Vision را معرفی کرده که قادر به درک محتوا و موضوع تصاویر است. برای بررسی توانمندی آن، عکس یکی از دوره‌های آکادمی وبسیما را بارگذاری کردیم، کپشن پیشنهادی جمله "a group of people in a room" بوده است. اگر به دنبالبررسی سئو سایت خود هستید پیشنهاد میکنیم از جت سئو استفاده کنید. جت سئو یکافزونه سئو کروم هم دارد که به کمک آن می توانید مشکلات فنی هر صفحه از سایت خود یا رقبا را به راحتی بیابید.

نقشه سایت تصویری فهرستی از تمام تصاویر موجود در سایت شما در اختیار گوگل قرار می‌دهد و شانس بیشتری برای نمایش آن‌ها در نتایج جستجوی خاص تصویر مانند Google Images وجود خواهد داشت. این عمل کمک می‌کند تا کاربران به صورت راحت‌تری در جستجوی تصویری به محتوای شما دسترسی پیدا کنند. موضوع دیگری که در بحث نام‌گذاری فایل تصاویر اهمیت دارد، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در آن است. این کار احتمال نمایش تصویر را در بخش نتایج جستجوی تصویری بالاتر می‌برد که به‌معنی جذب ورودی بیشتری به طرف وب‌سایت است. همزمان با این کار به این نکته هم توجه کنید که نباید استفاده از کلمه کلیدی در نام عکس را به چشم فرصتی برای بهبود رتبه در صفحه نتایج ببینید.

حجم بالا، تنوع رنگ بسیار پایین (حداکثر 256) رنگ و کیفیت نه چندان مناسب در اغلب تصاویر، از جمله چیزهایی‌ست که باید درمورد این فرمت در نظر داشته باشیم. تصاویر GIF را اغلب ما با تصاویر متحرکی که در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌کنیم، می‌شناسیم. با این وجود تصاویر گیف در فضای وب و وبسایت‌ها نیز کاربردهای دارند. استفاده برای بنرهای تبلیغاتی، CTA یا کال تو اکشن‌ها و حتی بعضاً تصاویر یک مقاله، جاهایی هستند که می‌توانیم از این فرمت استفاده کنیم. پیشنهاد ما این است که با نگهداشتن dpi این فرمت بین 72 تا 150، حجم تصویر برای بارگذاری در صفحات وب را کمتر از 100 کیلوبایت حفظ کنید.

به عنوان مثال، استفاده از عکس یک خانم سفیدپوست با موهای بلوند در صفحه درباره مای یک سایت ایرانی انتخاب خوبی نیست. Real Media Library یک افزونه عالی برای کمک به شما در انجام این کار با تصاویر خود در وردپرس است. چگونه؟ نشانه گذاری به موتور جستجو می‌گوید که آن محتوا چه معنایی دارد. موتور جستجو این را می‌بیند و یک ورودی SERP با‌هاست تولید می‌کند. هنگامی‌که تصویر دانلود نمی‌شود، یک کادر تصویر با تگ alt در گوشه بالا سمت چپ ظاهر میشود.

متن جایگزین (صفت Alt تصویر)، توصیف متنی تصویر را ارائه می دهد و به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای آن را درک کنند. همچنین در صورت بارگذاری نشدن تصویر به جای آن متن جایگزین نمایش داده می‌شود. عکس‌های بزرگ می‌توانند سرعت بارگذاری صفحات سایت شما را به شدت کاهش دهند. به‌علاوه، کاربران سایت هم قبل از این که عکس جذاب شما را ببینند، حوصله‌شان سر می‌رود و از سایت خارج می‌شوند. تصاویر به همان اندازه که برای سئو سایت شما مفید هستند؛ می‌‌توانند دشمن اصلی آن باشند.

در واقع مطلب موجود در سایت در کامپیوتر و موبایل به یک صورت قابل مشاهده باشد. فرمت تصاویر را نیز می‌توان با ابزارها و نرم‌افزارهایی که در این زمینه وجود دارند، تغییر داد. دومین مورد در چک لیست سئو تصاویر، استفاده از فرمت‌های مناسب برای تصویر است. این فرمت‌ها با روش‌های خاص فشرده‌سازی شده و خروجی آن‌ها در سایت نیز متفاوت است. همچنین حجم هرکدام از فرمت‌ها متفاوت بوده و در سرعت بارگیری سایت تاثیرگذار است. سئو تصاویر سایت برای افزایش بازدید از صفحات سایت شما نیز حائز اهمیت است.

این متن به صورت کوتاه و توصیفی، موضوع تصویر را توضیح می‌دهد و در صورتی که تصویر به دلایلی نمایش داده نشود، به جای آن نمایش داده می‌شود. شما باید هرکاری می‌توانید بکنید تا به آن‌ها کمک کنید تصاویرتان را بهتر درک کنند. بطور کلی هدف از انواع مختلف سئو، از جمله سئوی تصاویر، ابهام زدایی و ارائه سیگنال‌های معنایی و محتوایی یکپارچه به ربات خزنده موتورهای جستجو است. اضافه کردن تصاویر به سایت مپ باعث می‌شود شانس خزش و ایندکس تصاویر سایت توسط موتورهای جستجو بیشتر شود. در نتیجه همه انتظاری که از سئو تصویر داشتید، زودتر به ثمر می‌نشیند. می‌توانید تصاویر را در سایت مپ اصلی سایت وارد کنید یا اینکه برای آن یک نقشه سایت جداگانه در نظر بگیرید.

برای انتخاب فرمت بهتر برای تصاویر وب‌سایت، بهتر است ویژگی هرکدام از موارد بالا را بشناسید. سرویس قوی و پایدار که برای نصب و راه‌اندازی سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهینه شده است. مثلا عکس زیر در یک روز بارانی و پاییزی در پارک لاله تهران گرفته شده است، تلفن همراه استفاده شده بصورت خودکار نام این عکس را photo_۲۰۲۲-۱۲-۲۷_۱۰-۲۲-۲۰.jpg انتخاب کرد. یک کاندید نامگذاری مناسب برای این فایل پارک-لاله-پاییزی.jpg است. متادیتای تصویر اطلاعات دقیقی است که در تصاویر جاسازی شده است و اطلاعات مربوط به تصویر، دوربین و غیره را نشان می‌دهد. این نکته مهم را هیچ وقت فراموش نکنید که مسیر فایل و نام فایل یک عامل رتبه بندی واقعی است.

سئوی عکس یا سئو تصویر (Image SEO) به فرآیند بهینه سازی تصاویر موجود در وب‌سایت گفته می شود که در نتیجه آن موتورهای جستجو همچون گوگل درک بهتری از آن تصاویر پیدا می کنند. این اتفاق می تواند به به بهبود رتبه صفحات سایت در نتایج موتورهای جستجو (SERP) کمک کند. فرمت تصویر یکی از عوامل کلیدی در بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو است. انتخاب فرمت مناسب برای تصاویر نه تنها بر روی سرعت بارگذاری وب سایت شما تاثیرگذار است، بلکه به موتورهای جستجو نیز کمک می‌کند تا محتوای تصاویر را بهتر درک کنند. استفاده از عکس‌هایی با ابعاد بزرگ می‌تواند به سرعت بارگذاری سایت آسیب بزند و این تأثیر منفی بر سئو دارد. به عنوان مثال، وقتی عکسی با عرض 3000 پیکسل را در سایت قرار می‌دهید، مرورگر آن را با عرض 600 پیکسل نمایش می‌دهد، اما حجم فایل 3000 پیکسلی را لود می‌کند.

یکی از نکات مهم انتخاب نام انگلیسی به جای نام فارسی برای فایل است. بهتر است برای درک بهتر ربات‌های گوگل از نام انگلیسی برای فایل عکس‌ها استفاده کنید. این ابزار به شما اجازه می‌دهد فاکتور کیفیت را تغییر داده و تاثیر آن بر کیفیت تصویر را در لحظه مشاهده کنید. براساس تنوع رنگ، محل استفاده و محتوای تصویر این عدد بهتر است بین 85 تا 95 انتخاب شود (پیش فرض روی 90). در تصویر بالا شما مقایسه نسخه بهینه شده (سمت راست) با نسخه اصلی را مشاهده می‌کنید. جالب است که با کاهش 84 درصدی حجم عکس (520 کیلوبابیت) چشم ما قادر به تشخیص تفاوت کیفیت آنها نیست.

حالا این صفحه را در اختیار دوست خود گذاشته و بخواهیم تا از بالا به پایین اسکرول کرده و تلاش کند تا موضوع مقاله را درک کرده یا مفهوم مشخصی را در آن پیدا کند. اگر مفهومی که درک کرده با موضوع مقاله ما یکسان است یعنی در انتخاب تصاویر آن بسیار موفق عمل کرده‌ایم. تصویری که به متن ربطی نداشته باشد برای کاربر گیج‌کننده خواهد بود. هم‌چنین اگر تصویر تار بوده یا خوب برش نخورده باشد صفحه را زشت و غیرحرفه‌ای می‌کند.هر یک عکسی که استفاده می‌کنید باید به‌طور واضح با متن صفحه مرتبط بوده و ظاهر خوبی به صفحه ببخشد. سئو تصاویردر این آموزش به طور تخصصی به این موضوع پرداخته ایم که سئو تصاویر یعنی چه و چه کارهایی را برای سئو تصاویر باید انجام دهیم. ابتدا به این موضوع اشاره کردیم که تصاویر نقش بسیار کلیدی و مهمی در سئو سایت دارند.

وقتی مرورگر از یک سرور درخواست ارسال منبعی را می‌کند، سرور می‌تواند به مرورگر بگوید که تا مدت زمان مشخصی آن منبع را ذخیره نگه دارد. در آینده در هر مراجعه‌ای برای آن منبع (عکس یا هر چیز دیگری)، مرورگر به جای اینکه منتظر ارسال آن از سمت سرور بماند، از نسخه‌ی موجود در حافظه‌ی خود استفاده می‌کند. پس بهتر است در صفحات مهم سایت به نکات ذکر شده توجه کنید و عکس با ابعاد دقیق و مناسب را در صفحه قرار دهید. برای حل این مشکل می‌توانید ابعاد عکس را قبل از بارگذاری در سایت برابر با حداکثر ابعاد مورد نیاز برای نمایش در صفحه تغییر دهید. با استفاده از ابزاری مانند فتوشاپ می‌توانید ابعاد عکس را قبل از بارگذاری اصلاح کنید.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری